fbpx
tel. 52 335 01 70email: kontakt@onkodietetyka.pl Facebook

Badania krwi i wskazówki dietetyczne dla osób, które zakończyły leczenie

Przestrzeganie na co dzień zaleceń zdrowego stylu życia m.in. diety i aktywności fizycznej mogłoby pomóc uniknąć około 30% nowotworów. Udowodniono, że nawet niewielka zmiana sposobu bycia związana z np. zwiększeniem ilości surowych warzyw w diecie, produktów pełnoziarnistych czy zwiększenie aktywności fizycznej (nawet poprzez wydłużenie codziennego spaceru) może zmniejszać nie tylko ryzyko zachorowania, ale przede wszystkim ograniczać ryzyko wznowy nowotworu.

Jeśli zakończyłaś/eś leczenie, poniżej przedstawiamy kilka punktów, które na stałe należy wprowadzić do swojego życia. Te zmiany są niezwykle ważne, jednak nie należy zapominać o regularnych badaniach kontrolnych między innymi tych wykonywanych na podstawie badań biochemicznych krwi #nowySTART.

Morfologia
+ hemogram
Sprawdzimy, jak się miewają Twoje krwinki odpowiedzialne m.in. za odporność, anemię i krzepliwość krwi.
ALT, AST, bilirubina Dzięki tym badaniom ocenimy podstawowe funkcje wątroby
Lipidogram (Cholesterol,
HDL, LDL, TG)
Poznamy Twój osobisty profil lipidowy
Albumina Skontrolujemy Twój stan odżywienia po chorobie
CRP Dowiemy się, czy masz jakiś stan zapalny w organizmie
Glukoza na czczo Ocenimy Twoją podstawową gospodarkę węglowodanową
Mocznik, kreatynina Sprawdzimy Twoją pracę nerek
Witamina D Dowiemy się, czy masz jej prawidłowe stężenie
Homocysteina Ocenimy Twoje ryzyko sercowo-naczyniowe
Sód, Potas, Magnez Skontrolujemy stężenie elektrolitów

10 przykazań dietetycznych dla osoby, która zakończyła leczenie onkologiczne

  1. Utrzymuj prawidłową masę ciała.
  2. Wprowadź aktywność fizyczną.
  3. Unikaj słodkich napojów i żywności gęstej energetycznie (wysokoprzetworzonej)
  4. Codzienne spożywaj przynajmniej 400g różnorodnych warzyw i owoców.
  5. Ogranicz przetwory mięsne i wprowadź do diety ryby morskie.
  6. Ogranicz picia alkoholu.
  7. Ogranicz spożycie żywności konserwowanej.
  8. Nie wprowadzaj suplementacji kosztem zdrowej diety.
  9. Unikaj dymu tytoniowego, palenia oraz żucia tytoniu
  10. Nie czekaj, działaj od dzisiaj!

dr n. o zdr. Monika Ameryk

dr n. o zdr. Monika Ameryk