fbpx
tel. 52 335 01 70email: kontakt@onkodietetyka.pl

FacebookTwitter

Czy grillowanie jest zdrowe? – wskazówki na zdrową majówkę na świeżym powietrzu.

Majówka- czas spotkań z rodziną, bliskimi, czas odpoczynku, wspólnych wyjazdów oraz grillowania. Podczas grillowania dochodzi do wytwarzania szkodliwych związków jakimi są wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA), które mogą wykazywać działanie rakotwórcze. Czy po jednym grillowaniu stanie nam się coś złego? Jeśli zachowasz zdrowy rozsądek i nie przesadzisz z ilością wszystko będzie w porządku. Powinieneś pamiętać jednak o kilku zasadach, dzięki którym zadbasz o swoje zdrowie podczas grillowania.

Przygotowanie grilla

Przed przystąpieniem do grillowania upewnij się, że ruszt jest dobrze oczyszczony i nie znajdują się na nim pozostałości tłuszczu, dzięki czemu unikniesz dodatkowej ekspozycji na szkodliwe związki. Zanim zaczniesz grillować produkty, musisz dobrze rozpalić węgiel lub brykiet. Do rozpałki grilla nie używaj lakierowanego papieru, drzewa czy kartonów. W celu rozpalenia grilla korzystaj ze specjalnych rozpałek. Pamiętaj, żeby rozpałki nie dodawać podczas grillowania potraw, służy ona wyłącznie do rozpalenia grilla! Gdy węgiel/brykiet będzie już odpowiednio rozpalony można przejść do kolejnego etapu jakim jest grillowanie.

Na czym grillować?

Wiesz już jak przygotować swoje stanowisko do grillowania. Równie ważnym aspektem jest przygotowanie tacek aluminiowych oraz folii. Tacki aluminiowe pozwolą na zmniejszenie wycieku tłuszczu bezpośrednio na rozżarzony węgiel, dzięki czemu zmniejszy się ilość wytwarzanych WWA. Folia aluminiowa dobrze sprawdzi się w przypadku grillowania ryb, dzięki zawinięciu ryb w folię, nie dojdzie do start wartościowych kwasów tłuszczowych. Jeśli również korzystajmy z tacek. Pamiętaj, że tacki są przeznaczone do jednorazowego użytku, gdy przygotowujesz dużą ilość jedzenia na grillu, po przygotowanej porcji powinieneś użyć nowych tacek.

Czas grillowania

Każda skrajność będzie niedobra. Zbyt długi czas grillowania (przypieczone czy przypalone mięso) to zwiększona ilość szkodliwych związków. Z kolei zbyt krótki czas grillowania to ryzyko zakażenia mikrobiologicznego. Kawałki mięsa pokój w mniejszą porcję, skrócisz tym samym czas obróbki termicznej. Żeby mieć pewność czy mięso jest gotowe możesz sprawdzić temperaturę wewnątrz dzięki termometrowi z nakłuwaczem.

Marynuj mięso

Kolejnym elementem, który pozwoli Ci na zwiększenie wartości odżywczej potraw grillowanych jest marynowanie mięsa w ziołach. Nie korzystaj z gotowych mieszanek przypraw do grillowania, często zawierają one dużą ilość soli i wzmacniacze smaku. Sporządź samemu swoją własną mieszankę przypraw. Korzystaj z rozmarynu, tymianku, bazylii. Te przypraw świetnie komponują się z mięsem a dodatkowo zawierają związki przeciwutleniające. Marynowanie to także poprawa walorów smakowych.

Metaanaliza z 2020 roku wykazała, że stosowanie takich przypraw jak pieprz, cebula, czosnek oraz innych przypraw, które zawierają związki fenolowe np. Oregano, tymianek, pietruszka pozwala zmniejszyć ilość wytwarzanych podczas grillowania heterocyklicznych amin oraz wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA).

Warzywa

Podczas grilla, często przeważają potrawy mięsne: karkówka, kiełbasa, kaszanka, piersi z kurczaka, udka. Nie zapominaj o ekstra porcji warzyw podczas takiego posiłku. Surowe warzywa w postaci surówki świetnie się do tego nadadzą. Warzywa to źródło witamin, składników mineralnych oraz aktywnych związków biologicznych, do których należą przeciwutleniacze. Dodatkowo jest to porcja błonnika, która poprawi perystaltykę jelit. Do surówek używaj olei roślinnych takich jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy czy olej lniany, jako dodatek tłuszczowy warto też wykorzystać awokado.

Alkohol

Pamiętaj, że alkohol zawsze będzie wpływał negatywnie na stan zdrowia. Zwiększa ryzyko chorób nowotworowych, zwiększa stan zapalny i negatywnie wpływa na gospodarkę węglowodanową. Dobrym rozwiązaniem może być przyrządzenie bezalkoholowych drinków lub wypicie piwa bezalkoholowego. Jednak głównym źródłem płynów podczas grillowania powinna być woda.

Aktywność fizyczna

Spacer na świeżym powietrzu lub przejażdżka rowerowa to świetny pomysł, aby poprawić samopoczucie, zwiększyć apetyt i pobudzić nasz układ odpornościowy. Umiarkowana aktywność fizyczna zawsze będzie wskazana i przyniesie korzyści zdrowotne.

Podsumowanie

Majówka to szczególny czas, który warto spędzić w gronie rodziny i bliskich. Jeśli grillujesz pamiętaj o wyżej wymienionych wskazówkach, które pozwolą Ci na zmniejszenie negatywnych efektów grillowania mięsa. Pamiętaj również, że Twój stan zdrowia może determinować, ile danej potrawy możesz spożyć zanim poczujesz się gorzej. Nie zapominaj o dodatkowych porcjach warzyw oraz o nawodnieniu. Spędź majówkę rozsądnie, ale przyjemnie.

Źródła: