nowySTART – wsparcie dla osób, które zakończyły leczenie onkologiczne

Osoby z chorobą nowotworową, które zakończyły leczenie onkologiczne, jeszcze przez wiele lat pozostają w grupie podwyższonego ryzyka wznowy choroby. Wśród niektórych nowotworów, szczególnie tych złośliwych ryzyko nawrotu może trwać przez całe życie. Powtórne zachorowanie na nowotwór zależne jest od wielu czynników, dlatego też niezwykle ważne są działania profilaktyczne po zakończonym leczeniu. W związku z tym, że udowodniony jest związek między składnikami diety a występowaniem chorób nowotworowych, właściwie zbilansowana dieta to pierwszy krok do modyfikacji stylu życia na #nowySTART. Duży wpływ na Pacjenta onkologicznego ma również ogólnie pojęty styl życia, na co składa się m.in. sposób żywienia i aktywność fizyczna.

Poniżej przedstawiamy procentowy wpływ stylu życia na zachorowalność na nowotwory:

• 70–75% nowotwór przełyku
  • 65% nowotwory jamy ustnej, gardła, krtani
  • 56–70% nowotwór trzonu macicy
  • 45–47% nowotwór żołądka
  • 45% nowotwór jelita grubego
  • 40% nowotwór trzustki
  • 38–42% nowotwór piersi
  • 35% nowotwór płuca
  • 19–24% nowotwór nerki
  • 16–21% nowotwór pęcherzyka żółciowego
  • 15–17% nowotwór wątroby
  • 11–20% nowotwór prostaty

Drogi już NIE pacjencie onkologiczny rozpoczynasz #nowySTART, dlatego badaj się profilaktycznie, zmień swoje nawyki żywieniowe, zadbaj o swoje zdrowie psychiczne i regularnie kontroluj swój stan zdrowia.

dr n. o zdr. Monika Ameryk