DIAGNOZA – wsparcie dietetyka onkologicznego

Jestem w trakcie diagnostyki – wiemy, że to dla Ciebie trudna sytuacja pełna niepewności. Jednak jest to jeden z najlepszych momentów, aby zacząć dbać o swoje zdrowie i nawyki żywieniowe. Pamiętaj – nigdy nie jest za wcześnie.

Na spotkaniu z onkodietetykiem wspólnie ustalicie ścieżkę wsparcia dotyczącą wzmocnienia organizmu przed ewentualnym rozpoczęciem leczenia onkologicznego. Bardzo ważne w tym momencie jest zidentyfikowanie zaburzeń stanu odżywienia. Niezamierzona utrata masy ciała w konsekwencji może prowadzić do niedożywienia, które może powodować osłabienie, podatność na infekcje oraz gorsze samopoczucie. Dlatego działaj już dziś, nie czekaj do jutra lub kolejnego poniedziałku.

Korzyści wynikające ze wsparcia onkodietetyka przed diagnozą:

• wykrycie niedożywienia lub ryzyka niedożywienia oraz wdrożenie zaleceń korygujących,
  • utrzymanie prawidłowej masy ciała ze szczególnym uwzględnieniem beztłuszczowej masy ciała, która jest “motorem” napędzającym organizm,
  • ocena niedoborów pokarmowych oraz uwzględnienie działań, które będą je wyrównywać oraz zapobiegać kolejnym,
  • zastosowanie pełnowartościowej diety dostarczającej odpowiedniej kaloryczności oraz dostosowanej proporcji makroskładników,
  • pomoc w doborze produktów spożywczych, strukturze spożywanych posiłków oraz odpowiedniej konsystencji diety.

ETAP LECZENIA – wsparcie dietetyka onkologicznego

Twoje leczenie onkologiczne już się rozpoczęło – czujesz spadek energii oraz sił witalnych, obserwujesz pierwsze skutki uboczne zastosowanej terapii. Dodatkowo niepokoi Cię utrata masy ciała, a przecież wcale się nie odchudzasz. Jednak kiedy pomyślisz dokładniej, okazuje się, że w zasadzie nie masz apetytu i nic Ci nie smakuje – nawet te produkty, które to tej pory sprawiały Ci przyjemność. W związku z tym zastanawiasz się, co możesz jeszcze zrobić, aby poczuć się lepiej. Jest to czas, kiedy niezbędna jest wizyta u onkodietetyka. Specjalista pomoże Ci zapobiegać niedożywieniu oraz monitorować Twój stan odżywienia, aby nie dopuścić do jego skrajnej formy – kacheksji (wyniszczenia). Onkodietetyk będzie również wspierał Cię i starał się zmniejszać problemy związane z jedzeniem między innymi takie jak: suchość w ustach, zmiany smaku, podrażnienia śluzówek w jamie ustnej, przełyku i nie tylko.

Korzyści wynikające ze wsparcia onkodietetyka w trakcie leczenia:

• pomoc w zarządzaniu problemami z jedzeniem dotyczącymi konsystencji diety, sposobu przyjmowania posiłków oraz zmianami w odczuwaniu smaku i zapachu,
  • wsparcie w zmniejszeniu skutków ubocznych zastosowanego leczenia onkologicznego,
  • identyfikacja postępującego niedożywienia, wprowadzenie odpowiedniej diety, a przede wszystkim stałe monitorowanie stanu odżywienia oraz skuteczności wprowadzonych zaleceń, a także utrzymanie prawidłowej masy ciała,
  • edukacja dotycząca szczególnych grup produktów, które mogą wpływać pozytywnie na wybrane parametry biochemiczne krwi,
  • dobór odpowiedniego systemu żywieniowego opartego na zaleceniach indywidualnie dostosowanych do choroby podstawowej (w tym przypadku nowotworowej), chorób współistniejących (np. nadciśnienie tętnicze, cukrzyca itp.), obecnego stanu oraz możliwości pacjenta.

NOWA JAKOŚĆ ŻYCIA, czyli zakończone leczenie – wsparcie dietetyka onkologicznego

Zakończyłeś leczenie, pewnie myślisz sobie, co teraz? Wszyscy dookoła radzą, odżywaj się normalnie, zdrowo, nie stresuj się i spaceruj. To dobre rady, ale to za mało. Zasługujesz na więcej, zasługujesz na indywidualną ścieżkę wsparcia po chorobie, na nową jakość życia. To jest ten czas, kiedy trzeba postawić na wsparcie swojego zdrowia, nie tylko ze względu na poprawę samopoczucia, ale również w celu zminimalizowania ryzyka nawrotu. Onkodietetyk wspólnie z Tobą ustali tryb działania od badań profilaktycznych i ich regularności po odpowiedni system żywienia, który będzie Cię wspierał w odzyskiwaniu siły i energii. Będzie również kontrolował Twój stan odżywienia, utrata masy ciała oraz niedożywienie są niebezpieczne dla zdrowia, ale nie możesz również traktować pobieżnie swojej nadwagi i otyłości, które mogą być przeszkodą do pełnego powrotu do zdrowia.

Korzyści wynikające ze wsparcia onkodietetyka po przebytej chorobie – nowa jakość życia:

• stała obserwacja stanu odżywienia ze szczególnym uwzględnieniem niedożywienia oraz nadmiernej masy ciała, a także utrzymanie beztłuszczowej masy ciała na prawidłowym poziomie,
  • zalecenia dotyczące badań profilaktycznych zarówno rodzaj, jak i częstotliwość ich wykonywania,
  • dobór odpowiedniego programu żywieniowego opierającego się na prawidłowym odżywieniu organizm oraz minimalizowaniu ryzyka nawrotów,
  • wyrównanie niedoborów pokarmowych, które są konsekwencją zastosowanego leczenia,
  • regularne kontrole oraz wsparcie.

Dzięki mądremu wsparciu na każdym etapie choroby odzyskasz wpływ na własne zdrowie i przekonasz się, że życie z rakiem, jak i po chorobie może być wartościowe oraz spełnione. W psychologii mówimy wtedy wzroście postraumatycznym. Osoby, które dobrze przepracowały kryzys wynikający z nowotworu, mają poczucie osobistej siły, cieplejsze relacje z bliskimi, więcej wdzięczności i radości z życia.

Pamiętaj, że jesteś człowiekiem chorym, ale nie jesteś swoją chorobą.

Odzyskaj wpływ na zdrowie i poznaj nową jakość życia!