Rak dotyka całą rodzinę

Okres diagnozy, jak leczenia to czas trudny zarówno dla osoby chorej, jaki i jej bliskich. Dotychczasowy rytm życia zostaje zburzony, a “normalność” przestaje istnieć. Jednak w takich momentach szczególnie należy pamiętać, że nie wolno pozwolić chorobie na to, by zdominowała naszą codzienność, dlatego też w Centrum Onkodietetyki postanowiliśmy zapewnić wsparcie również dla bliskich i Opiekunów osób, u których zdiagnozowano chorobę nowotworową.

Terapia psychologiczna – wsparcie dla bliskich

Terapia psychologiczna – wsparcie dla bliskich to usługa dedykowana osobom, które towarzyszą Pacjentowi na każdym etapie choroby. Najczęstsze pytania, z którymi borykają się opiekunowie czy bliscy osób chorych to:

• Jak radzić sobie z własnymi, trudnymi emocjami tj. złością, gniewem, rozpaczą i poczuciem bezsilności?
  • Jak radzić sobie z przykrymi myślami jak np. “zdrowie i życie mojej kochanej osoby jest zagrożone”, “mogę stracić swoją żonę/męża”
  • Jak reagować na zmienne nastroje osoby chorej?
  • Czego unikać w rozmowie z osobą chorą?
  • Jak motywować Pacjenta do leczenia?

Bliscy osoby chorej również potrzebują wsparcia

Bliscy osoby chorej, podobnie jak ona sama, również potrzebują wsparcia emocjonalnego i informacyjnego. Wsparcie emocjonalne polega głównie na zrozumieniu i oswojeniu pojawiających się emocji takich jak: strach, gniew, złość czy żal. Dzięki pracy z psychologiem osoby z otoczenia Pacjenta spokojniej i efektywniej radzą sobie w stresogennej sytuacji, a tym samym mogą skuteczniej wspierać bliską osobę. W przypadku wsparcia informacyjnego, mówimy już raczej o dostarczeniu wartości edukacyjnych, które pomogą opiekunowi osoby chorej uzyskać odpowiedzi na ważne dla nich pytania.

Rodzina to ważne źródło wsparcia dla osób z chorobą nowotworową

Rodzina, jak i bliscy są ważnym źródłem wsparcia dla osób z chorobą nowotworową, dlatego ważne jest, aby zachować równowagę. Pamiętaj, że troszcząc się o bliskich warto zadbać również o swoje zdrowie psychiczne i jakość życia. Dzięki współpracy z psychologiem onkologicznym skutecznie poradzisz sobie z dbaniem o zdrowie, dzięki czemu będziesz skuteczniejszym wsparciem dla osoby chorej.

Umów się do naszego psychologa onkologicznego, jeśli czujesz, że Twoje dotychczasowe sposoby radzenia sobie z trudnościami nie wystarczają.

By przeżyć, trzeba nam czterech uścisków dziennie.
By zachować zdrowie, trzeba nam ośmiu uścisków dziennie.
By się rozwijać trzeba nam dwunastu uścisków dziennie.

[Virginia Satir]