MOMENT DIAGNOZY – wsparcie psychoonkologiczne

Moment diagnozy jest dla wielu osób szokiem, który może prowadzić do poważnego kryzysu psychicznego. W jednej chwili budowana latami normalność zostaje zaburzona – tracimy poczucie pewności i bezpieczeństwa, a umysł bombarduje nas bolesnymi myślami:

• Czy ja umrę?
  • Co mam teraz robić?
  • Czy kiedykolwiek wrócę do zdrowia?
  • Jak sobie poradzę z bolesnymi zabiegami?
  • Jak zareagują moi bliscy?

W sytuacji diagnozy bardzo łatwo poddać się poczuciu smutku, lęku i beznadziei, co wpływa negatywnie na zdrowie. Psycholog onkologiczny pomoże Ci odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Dzięki akceptacji niezależnych od Ciebie okoliczności zyskasz realny wpływ na życie i stworzysz konkretny plan radzenia sobie z chorobą. Praca psychologiczna pomaga obniżyć poziom lęku i stresu oraz lepiej dbać o zdrowie.

Wsparcie psychologiczne na etapie diagnozy nowotworu pomoże Ci:

• obniżyć poziom stresu,
  • oswoić lęk,
  • zrozumieć nową sytuację,
  • zaakceptować zmiany życiowe wynikające z choroby,
  • właściwie dbać o zdrowie,
  • odzyskać poczucie wpływu na swoje życie.

ETAP LECZENIA – wsparcie psychologiczne

Na etapie leczenia lęk często się zmniejsza, ponieważ podejmowane są konkretne działania – zabiegi i terapie, które dają nadzieję na wyleczenie. Stres natomiast zmienia charakter – teraz męczące są głównie uciążliwe zabiegi, skutki leczenia, zmiany życiowe. Problemem staje się brak komfortu fizycznego, utrata włosów, mdłości, zmęczenia, bólu i osłabienie. Często ma również miejsce zmiana roli w rodzinie, co w połączeniu z niemożnością pracy, może obniżyć poczucie wartości. W przypadku osób poddanych chemioterapii, warto wspomnieć o mniej znanych skutkach ubocznych tj. wahania nastroju, drażliwość, problemy z pamięcią czy zaburzenia snu.

Bardzo poważnym zagrożeniem na tym etapie jest utrata wpływu na życie i związana z nią stygmatyzacja. Wielu pacjentów funkcjonuje wyłącznie jako osoby chore, co pogłębia ich bezradność, stres i zagubienie. Praca z psychologiem onkologicznym pomoże Ci przywrócić poczucie siły i wpływu na własne zdrowie. Konkretne techniki i rozwiązania zniwelują problemy wynikające z choroby oraz leczenia, a zrozumienie swoich prawdziwych potrzeb pozwoli przywrócić komfort i pielęgnować pozytywne emocje. Bardzo ważny jest także trening zdrowej komunikacji, dzięki któremu rak zamiast niszczyciela więzi, stanie się okazją do pogłębienia relacji z bliskimi.

Na etapie leczenia wsparcie psychologiczne w trakcie leczenia nowotworu pomoże Ci:

• obniżyć poziom stresu,
  • odnaleźć się w nowych rolach życiowych,
  • zbudować zdrowe poczucie wartości,
  • właściwie dbać o zdrowie,
  • wprowadzać zdrowe nawyki,
  • budować wspierające relacje,
  • odzyskać wpływ na zdrowie i życie.

PO LECZENIU – wsparcie psychoonkologiczne

Wbrew pozorom okres następujący po wyleczeniu nie jest wyłącznie radosnym świętowaniem powrotu do zdrowia. W praktyce mamy do czynienia z kolejną poważną zmianą życiową, która powoduje intensywny stres. Ponadto u około 50% przypadków po okresie remisji następuje wznowa, dlatego większość osób doświadcza lęku przed nawrotem choroby, nawet dekadę po wyzdrowieniu. Osoby te żyją w cieniu choroby i mają poważne problemy z odnalezieniem się w życiu. Bliscy pragną zamknąć ten trudny rozdział i zostawić za sobą wszystko związane z chorobą, oczekując od chorego natychmiastowego powrotu do normalności. Niestety były już pacjent wciąż doświadcza wielu skutków choroby oraz leczenia – problemy z pamięcią i koncentracją, zmęczenie, obniżenie nastroju mogą utrzymywać się nawet do roku, a trudne emocje związane z poczuciem żalu, straty i cierpienia są tak samo realne, jak podczas choroby. Dodatkową kwestią utrudniającą powrót do normalności jest zmiana struktury rodziny. Osoba chora często bywa wyłączona z typowego trybu życia związanego z obowiązkami i określonymi rolami. Ktoś inny przejął te zadania, co może generować konflikty po powrocie.

Praca z psychologiem onkologicznym po zakończeniu leczenia polega na zbudowaniu nowego rytmu życia dającego poczucie sensu i spełnienia w pochorobowej rzeczywistości. W tym momencie ważne jest poznanie swoich prawdziwych wartości i wyznaczenie celów, których realizacja przyniesie Ci nową jakość życia.

Psycholog onkologiczny pomoże Ci:

• zrozumieć co jest dla Ciebie ważne,
  • odnaleźć sens życia,
  • poznać Twoje prawdziwe wartości,
  • znaleźć swoje miejsce w życiu,
  • realizować plany i marzenia,
  • wzmocnić relacje z bliskimi.

Dzięki mądremu wsparciu na każdym etapie choroby odzyskasz wpływ na własne zdrowie i przekonasz się, że życie z rakiem, jak i po chorobie może być wartościowe oraz spełnione. W psychologii mówimy wtedy wzroście postraumatycznym. Osoby, które dobrze przepracowały kryzys wynikający z nowotworu, mają poczucie osobistej siły, cieplejsze relacje z bliskimi, więcej wdzięczności i radości z życia.

Pamiętaj, że jesteś człowiekiem chorym, ale nie jesteś swoją chorobą.

Odzyskaj wpływ na zdrowie i poznaj nową jakość życia!