tel. 500 265 605email: kontakt@onkodietetyka.pl

FacebookTwitter

#MójZnakToRak – społeczna kampania reklamowa

#MójZnakToRak to ogólnopolska kampania społeczno–wizerunkowa Centrum Onkodietetyki, realizowana przy współpracy z domem produkcyjnym ProxyMedia. Celem kampanii jest przedefiniowanie stereotypu choroby nowotworowej. W trzech scenach prezentujemy stereotypowy wizerunek osoby chorej na raka widziany oczami różnych grup społecznych, by za chwilę przełamać go i pokazać, że właściwe przepracowana choroba nowotworowa może nadać życiu nowy i świadomy kierunek.

 

„Rak nie to wyrok” – o źródle inspiracji dla kampanii #MójZnakToRak

W społeczeństwie wciąż panuje wiele negatywnych stereotypów dotyczących raka – „rak to wyrok”, „zabił go nowotwór”, „lepiej się nie badać, żeby czegoś nie znaleźć”, czy „rak to śmierć”. Dodatkowo prasa czy media społecznościowe utrwalają ten schemat poprzez publikację artykułów mówiących o wysokich kosztach leczenia, rosnącej liczbie chorych onkologicznie czy też wysokiej śmiertelności chorych na raka. Stałe wzmacnianie negatywnego przekazu sprawia, że piętno choroby nowotworowej coraz mocniej wiąże się z dyskryminacją, naznaczeniem i wykluczeniem osoby chorej.

Jako centrum Onkodietetyki dostrzegliśmy konieczność uświadomienia społeczeństwa, że rak to nie wyrok, a mądrze przepracowana choroba i odpowiednie wsparcie mogą poprawić jakość leczenia, a także aktywizować pacjentów do świadomego nadania kierunku w ich życiu. Warto również zauważyć, że statystyki pokazują, że dzisiaj nowotwór przestaje być chorobą śmiertelną, a staje się chorobą przewlekłą, z którą przeżywa się wiele lat. Dlatego należy znacznie częściej mówić o tym, jak przebiega organizacja opieki onkologicznej w Polsce, jakie są nowe metody leczenia raka, a także o terapiach wspomagających leczenie konwencjonalne.

#MójZnakToRak to kampania mająca na celu zbudowanie pozytywnego przekazu o realnej szansie przepracowania choroby i poprawie jakości życia. To kształtowanie świadomości społecznej, że mając raka, nadal można mieć wpływ na wiele aspektów dotyczących zdrowia, które zawierają się w odpowiednim stylu życia.

Brak wsparcia w chorobie nowotworowej powoduje wykluczenie osoby chorej z codziennego życia.

 

 

 

Tak, jak boimy się raka, tak samo boimy się chorych na raka

Rak nie jest po prostu chorobą. Nowotwory od dawna funkcjonują w świadomości społecznej jako symbol tragedii, traumy, cierpienia i beznadziei. W celu zobrazowania tego zjawiska przeprowadźmy krótki eksperyment myślowy. Wyobraźmy sobie, że spotykamy znajomego, sąsiada lub kolegę z pracy, który podczas rozmowy informuje nas, że:

A) Choruje na cukrzycę

B) Ma problemy z krążeniem

C) Zdiagnozowano u niego raka

Prawdopodobnie dla zdecydowanej większości czytelników pierwsze dwie odpowiedzi będą względnie neutralne, trzecia natomiast całkowicie odmieni perspektywę rozmowy. Nagle nasz rozmówca przestaje być kolegą, z którym „gadaliśmy” swobodnie o sporcie, pogodzie lub polityce. Choroba onkologiczna zredukowała go do roli bezradnej ofiary nowotworu, a my nie wiemy, jak się zachować. Staramy się więc unikać kontaktu albo „rzucamy” puste frazesy typu „będzie dobrze”, „trzymaj się”, „powodzenia”. W konsekwencji osoba chora czuje się marginalizowana i trudniej jej dbać o zdrowie. Tak działa stygmatyzacja.

 

#MójZnakToRak – mądre wsparcie w chorobie onkologicznej

Mądre wsparcie społeczne odgrywa dużą rolę w radzeniu sobie z chorobą, dlatego postanowiliśmy zrealizować kampanię społeczno-wizerunkową, która w całości odda idee hasła i hasztagu #MójZnakToRak, a przede wszystkim zmieni postrzeganie osób chorych na nowotwór. Bo tak naprawdę tylko od Ciebie zależy, czy czas choroby będzie naznaczony cierpieniem, beznadzieją i żalem, czy stanie się źródłem siły, by przewartościować życie i poukładać wszystko na nowo.

To Ty wybierasz, jak będziesz żyć z rakiem.